vineri, 6 noiembrie 2020

Provocarea Nokia 5510 - 1 saptamana fara smartphone.

Poate ca multi dintre noi am spune ca este imposibil sa traiesti fara device-ul mobil al zilelor noastre sunt primul care poate confirma ca smartphone-ul a devenit un lucru mult prea important pentru a putea renunta la el. Dar daca ne-am aduce aminte cum era inainte de smartphone? Cum am trait fara ele? Eu stiu ca destul de fericit si fara o lipsa anume. Asa ca mi-am creat o provocare, una pe care am incercat-o cu modelul meu de telefon favorit, Nokia 5510, si pentru o saptamana am folosit exclusiv acest telefon, fara sa ma ating de smartphone. 

Ok, cateva lucruri pe care le-am facut, in mod evident, este sa folosesc smartphone-ul doar acasa, seara in loc de calculator. In mod evident traiesc tot intr-o lume a vitezei si a tehnlogiei. 

De ce fac asta? Pentru ca mi se pare o idee buna sa reununti din cand in cand la obiceiuri daca asta inseamna a trai mai linistit, mai sanatos sau mai fericit. Nu spun ca smartphone-ul imi face viata agitata, mai putin sanatoasa sau ma face nefericit insa imi doresc sa retraiesc vremurile in care lucrurile erau mai simple. Da, poate ca 5510 a venit pentru mine imediat dupa walkman, ceea ce l-a facut poate un telefon mult mai interesant decat restul device-urilor de pe piata de la acel moment insa...
Astazi am o varietate de smartphone-uri care imi creeaza mai mult sau mai putin emotii: 
Din pricina faptului ca "totul" se schimba de la an la an insa in definitiv nimic. Daca si titanii tehnologiei lansau telefoane cu atata lipsa de inspiratie cum le lanseaza astazi mai marii industriei, astazi nu ne gaseam foarte departe, poate, de pagere sau de telefoanele fixe. Insa, cu ajutorul lor, am ajuns unde suntem si acum suntem intr-un moment destul de neinteresant, este parerea mea. 120Hz, 60, 90 sau 256Gb au devenit numai cifre si numai indicatori ai inlocuirii pasiunii si lucruilor interesante prin care telefoanele mobile se lansau. 
Da, Nokia 5510 a avut un impact pentru mine mai mare decat l-a avut orice alt telefon de la vremea aceea, ramanand pentru mine cel care a adus multi-tasking-ul in premiera. Fara sa mai pierdem timp, am inceput saptamana Nokia 5510: am renuntat la device-uri, si am incarcat Nokia 5510. Toata noapte. No fast charge. :)
Pentru ca nu am cum sa imi iau aparatul DSLR cu mine, o sa folosesc un telefon fara SIM pentru a face poze pentru a posta pe blog. 


ZIUA 1. 


In mod evident ritualul de dimineata este legat in general si de smartphone insa de data aceasta lucrurile au decurs destul de simplu, neavand pe ce sa mai pun mana decat sa verific daca e inca in viata (5510) sau nu. Era. Parea treaz si gata de mers la munca, eu nu.
Prima provocare a zilei a fost lipsa e-mailului si a a whatsapp-ului, in mod evident. Daca pentru whatsapp am gasit util sa scriu sms-uri, pentru e-mail nu am gasit nicio alternativa. 
Simti o lipsa a celor doua aplicatii, mai ales daca le folosesti des.

Alta provocare a fost silent mode. Nokia avea cele mai "tari" sunete. Nu neaparat e o lauda asta ci mai degraba o constatare. Daca modul Normal era prea tare, pe vibratie simteam ca ma scutura prea tare si nu era nici foarte placuta senzatia. Acum avem sute de moduri in care telefonul vibreaza: in ritmul inimii, in ritmul valurilor marii (LOL) sau in diverse feluri cat mai ciudate. Dar toate par sa fie fine si foarte fine in comparatie cu al lui Nokia 5510. 

Inca o provocare a fost perceperea sociala. Lumea se intreba daca mi-am spart telefonul sau daca mi-a fost furat. Nicidecum daca am vrut eu voluntar o astfel de nebunie sa fac. Si intrebarea "de ce?" nu a durat mult sa apara. E greu sa raspunzi multor oameni dar cateodata este bine sa te repeti. Nu a fost cazul azi.

Ultima si cea care va ramane pentru urmatoarele zile: lipsa muzicii la un standard bun pentru zilele noastre. Da, Nokia 5510 are si MP3-player si Radio. Insa! Mp3-urile de pe Nokia sunt puse de fostul proprietar si gusturile nu se discuta iar Radio are prostul obicei sa isi piarda semnalul de fiecare data cand te muti, in cazul lui Nokia 5510.


ZIUA 2. 
Incepe destul de interesant prin a folosi din ce in ce mai putin telefonul, neavand o nevoie urgenta de comunicare in prima parte a zilei si facandu-mi putin griji pentru baterie. Pentru un device de vechimea sa, bateria "full" mi se pare ceva ciudat, poate ca ar fi semn de vreo eroare si dintr-un moment intr-altul sa imi arate "low battery" ar fi insemnat un moment tragic in experimentul meu si evident in ziua mea.
Dar nu a fost asa, Nokia 5510, in cele din urma a facut fata mai mult decat remarcabil, mai mult decat m-as fi asteptat de la un telefon de vechimea lui si cu siguranta cu mult mai bine s-a comportat decat mi-am adus aminte.
Pe langa faptul ca in continuare telefonul atragea priviri, imi lipseau lucrurile basic pentru un smartphone insa asta era situatia.

ZIUA 3.
Dimineata m-am trezit cu o alarma care sigur a reusit sa trezeasca si alti vecini pe o raza de 4 km insa asta este doar pretul platit daca nu te trezesti cu 1 minut mai devreme (macar) decat telefonul pentru a nu deveni alarma anti-aeriana.
Bateria imi dadea in continuare emotii in ziua 3, avand inspre finalul zilei o liniuta care IN SFARSIT scazuse din nivelul de 4 ale acesteia. Asta a fost semnul bun pe care il aveam pentru baterie si in definitiv pentru device. Ma obisnuisem cu telefonul, imi placea sa il folosesc zilnic, nu mi se mai parea ciudat insa ceva sigur il facea diferit fata de un smartphone. In a treia zi am descoperit inca un inconvenient si anume faptul ca este foarte alunecos, plasticul fin mi-a cam dat bataie de cap pentru ca de fiecare data cand il scoteam din buzunar, il scoteam cu grija insa mereu simteam cum il tin la limita de a il scapa. 
Noaptea nu l-am incarcat niciodata si niciodata nu l-am oprit in aceasta perioada de test si pe zi ce trece, am fost si mai impresionat de acest aspect. In rest, toate lipseau mai putin Radio si putin MP3. Putin.


ZIUA 4. 
Putin stresat de faptul ca seara m-am ocupat de mesajele de pe eBay pentru alte device-uri pe care le comandasem si asteptand raspunsuri de la vanzatori, nu m-a facut decat sa imi doresc sa fi avut smartphone-ul cu mine sa pot sa verific statusul unora din comenzi. Dar am sperat sa fie bine, sa nu am nevoie sa raspund la anumite mesaje mai devreme decat ajungeam la calculator. Totul a decurs destul de bine, lucrurile nu au fost diferite cu mult daca as fi avut smartphone sau nu. In rest, business as usual. 


ZIUA 5.
Si ultima a testului a fost si frumoasa si plina de concluzii. Da, pe de o parte Nokia 5510 este clar si indubitabil ca este un device depasit, dar a reusit sa faca fata zilele acestea cu stoicism la solicitarile mele, desi mai putine la numar decat in mod normal. Dar totusi, a fost o saptamana in care am revenit la amintiri, trairi, lipsuri si aprecieri. 


Concluzie

Da, este inedit in 2020, sa incepi ziua si sa termini ziua cu un telefon vintage, este ceva pe cat de interesant pare, pe atat de complicat este. Voi incepe cu partile mai putin bune si voi termina cu cele pozitive. Partile mai putin bune sunt faptul ca lipsesc toate functiile moderne, este clar, insa ce mi se pare in continuare greu de folosi este modul telefon, in care telefonul este tinut intr-un fel ciudat pentru a vorbi la el, lucru care nu are neaparat o influenta asupra convorbirii insa este in continare putin ciudat.
Partile bune sunt acelea ca bateria tine enorm. Enorm si parca te si intrebi cum de altii nu reusesc in 2020 sa faca telefoane sa tina macar 3 zile. 


In egala masura, ce a contat in aceasta perioada de test cu Nokia 5510 au fost mai degraba emotiile retrairii emotiei cu telefonul in sine, cel care pentru mine a contat cel mai mult in anii de inovatie tehnologica abundenta. A contat sa resimt emotia cu care foloseam telefonul si functiile lui. Pe de o parte am simtit aceasta emotie, am simtit retrairile pe care device-ul le aducea insa am simtit si lipsa tehnologiei. Am simtit nevoia de "mai mult" insa in teorie atat se putea la acel moment. Acum este totul diferit, un device ca acesta nu ar multumi, poate, nici cel mai nepretentios om de pe planeta. 
De ce? Pentru ca oamenii zilelor noastre sunt obisnuiti ca ceva sa le distraga atentia din cand in cand. Fie ca e un joc banal, fie ca e o retea de socializare, fie ca este un site de comert sau orice altceva, in 2020 toata lumea are nevoie de ceva sa faca pe telefonul propriu. In 2001 viata era putin mai diferita fata de azi, lumea nu era nevoita sa verifice retelele de socializare atat de des (poate ca era chiar mai bine sa o faci odata pe zi), site-urile de comert nu erau atat de populare inca insa asta se datora faptului ca nici nu existau atatea variante.

Da, am simtit emotia am simtit frustrare, am simtit mai mult si mai putin cu fiecare zi cu care am folosit 5510 insa nu am regretat nimic. As face-o oricand, nu mi-am pierdut nici prietenii si nici ceva important din viata mea care a fost mentinut pana la acel moment de smartphone. Nu as putea sa renunt la smartphone pentru un telefon precum Nokia 5510 insa o saptamana am rezistat.

Asa cum am mentionat si la inceput, pozele din timpul zilelor de test le-am facut cu un smarphone fara sim, pentru documentatia acestui articol. La sfarsit am ramas cu 2 liniute la baterie. Dupa 5 zile complete. 


















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu